charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

کیف چرم


فرآیند دباغی , پوست خرابی پذیر را به یک مادهٔ ارگانیک استوار , دایمی و انعطاف‌ پذیر ( چرم ) , برای کاربردهای متعدد تبدیل می‌نماید . 

چرم در تلفیق با چوب , پایهٔ فناوری باستانیان را صورت می‌داده است . صنعت چرم و صنعت خز با نیز متفاوت‌اند . این تفاوت از اهمیت مواد نپخته مورد استفاده در هر مورد پیداست . مواد ناپخته مورد استفاده در صنعت چرم , تولیدها فرعی صنعت گوشت می‌باشند ; در حالی‌ که گوشت بها بیشتری از پوست دارااست . مواد خامی که در صنعت خز بکارگرفته میگردند , قیمت بیشتری از گوشت دارا هستند و به همین خاطر گوشت تحت عنوان یک محصول جانبی تلقی می شود . 

تاکسیدرمی اجازهٔ استفاده از پوست حیوان‌ها را به بشر می دهد ( کلمه و واژه تاکسیدرمی ریشه در گویش یونانی باستان دارااست و از دو بخش تاکسیس , در معنای نظم‌دادن و آرایش کردن و درما , در معنای پوست تاسیس شده است و مضمون‌ منظم کردن و آرایش کردن پوست مو جود را می دهد . در پارسی گهگاه آن را آمپایه‌کردن , در معنای از کاه آکندن و کم آب کردن موجود نیز می‌گویند ) , ولی مهترین نصیب از پوست حیوان , راز و جزء پشت آن‌هاست . پوست‌ها و پوست‌های نپخته در ساخت چسب و ژلاتین نیز کاربرد دارا هستند . تعدادی خط مش موجود است که در نتیجهٔ آنان , پوست جان دار به یک مادهٔ انعطاف‌ پذیر و سفت به اسم چرم تبدیل میشود . 

دباغی چرم 

زمانی که پوست مرطوب است قابل انعطاف و انعطاف پذیر بوده و لکن به‌سرعت فاسد می گردد و وقتی که کم آب می توان به یک جسم محکم و آسیب پذیر تبدیل می‌شود که بعد از مرطوب شدن دوباره وضعیت خرابی , گندیدگی و تعفن در آن مشاهده می گردد . در حالیکه پوست دباغی شده با حیف کردن رطوبت خویش به یک جسم قابل انعطاف و انعطاف پذیر تبدیل می گردد که بعد از جذب دوباره رطوبت به هیچ وجه فاسد و مایه ی تعفن نمی‌گردد . 

براین اساس انگیزه از دباغی جلوگیری از کم آبی و شکنندگی پوست و محافظت نرمی و امکان انعطاف چرم بعد از بیرون شدن آب آن است . 

به عبارت دیگر دباغی عبارت است از کار آوردن پوست های نپخته فاسد شدنی توسط چندین روشها و مواد شیمیایی جهت تبدیل به یک محصول خرابی ناپذیر و قابل مصرف در ایجاد کالاهای متعدد . 

بعد از دباغی اول با دقت به این‌که برای ایجاد کالاهای چرمی متفاوت به خاصیت متفاوتی از قبیل میزان نرمی , میزان کشسانی یا این که سفتی و غیره نیاز است لذا جهت تولید این خصوصیات دباغی دوباره با مواد شیمیایی خامی که‌این خصوصیات را به چرم می دهند صورت میگیرد .

  • ۹۶/۰۸/۱۵
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی