charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

پوست چه است ؟


پوست لایه یا این که جداره ای است که بین تن جان داران و دنیای اطراف آن قرار گرفته است ومرزی است بین دنیای زنده داخل و دنیای مرده ی خارج . به عبارت دیگر پوست فرنگی ترین لایه بافتی هر جان دار زنده است که وظیفه حفظ از منسوج زیرین را بر عهده داراست . کیف اداری چرم

پوست در کلیه تراز تن از طرح یکنواختی برخوردار نیست . در بعضا نقاط نازک و لطیف در برخی دیگر کلفت , محکم و شاخی است . استحکام وکشش پوست خیر صرفا درقسمت های متفاوت تن موجودات از یک نژاد یکسان نبوده , بلکه در یک جان دار هم در قسمتهای متفاوت مخصوصاً با ارتقا سن , فرق خواهد نمود . 

ساختمان پوست : 

پوست از لایه های مختلفی ایجاد شده است . ضخامت این لایه درقسمت های متعدد تن فرق داراست . در شرایطی‌که که پوست را از زمان به طور عرضی برش بزنیم سه لایه به طور زیر قابل مشاهده است : 


1 - لایه فوقانی یا این که اپیدرم : 

اپیدرم فرنگی ترین لایه است که حدوداً 1 % از ضخامت کل پوست را تشکیل می دهد . این لایه در فرآیند نخستین چرم سازی حذف میگردد . 


2 - لایه میانی یا این که درم : 

درم یا این که کوریوم که نصیب کلیدی پوست بوده و حدود 85 % ضخامت کل پوست ناپخته را تشکیل می‌دهد . درم بخش انعطاف پذیر و با استحکام پوست بوده و عمدتا از الیاف کلاژنی بهم بافته شده تاسیس شده است . این لایه به دو زیر لایه تقسیم می گردد . 

1 - 2 ) لایه فوقانی : لایه فوقانی یا این که لایه فیس سهم به سزائی در زیبایی و استحکام چرم داراست . 

2 - 2 ) لایه مشبک : این لایه که در زیر بخش فوقانی قراردارد . اکثر ترین نصیب درم را به خویش اختصاص داده و وسیع ترین بخش از چرم تشکیل‌شده را نهایتا تشکیل میدهد . این لایه از تراکم کمتری نسبت به لایه فوقانی برخوردار‌است . 

به این ترتیب از نقطه لحاظ یک چرمساز , لایه درم مهم ترین نصیب پوست است که در غایت با مراحل دباغی به چرم تبدیل می گردد . 


3 - لایه انتهائی : 

لایه انتهایی یا این که هیپودرم داخلی ترین لایه پوست است که حدودا 15 % ضخامت کل پوست را تشکیل می دهد و از بافتهای پیوندی , ماهیچه ای و چربی درست شده شده‌است که در عملیات چرمسازی بطور بدون نقص حذف می‌شود . 


ضایعاتی که بدلایل متعدد بر پوست وارداتی و سبب ساز کاهش کیفیت چرم نهائی می گردند : 

1 - ضایعاتی که در هنگام معاش حیوان به پوست وارد می گردند . 

2 - ضایعاتی که بعد از مرگ حیوان و یا این که ذبح آن تا آغاز پروسه گوناگون چرمسازی به پوست وارد می گردند . 

3 - ضایعاتی که در طی فرایندهای متعدد چرمسازی بوجود می‌آید .

  • ۹۶/۱۱/۲۷
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی