charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

احکام 

فقاهتی چرم طبیعی 

فقهای 

اسلامی با نسبت دادن به آیه ها قرآن و منابع فقاهتی احکام زیادی را در مسئله به کار گیری از پوست حیوان‌ها مطرح کرده اند از جمله آیاتی که در این باره مطرح می باشد آیه ی سوم و چهارم سوره ی مائده میباشد که ترجمه آن به این صورت است: 

ــ بر شما حرام گردیده میباشد مردار خون و گوشت خوک و آنچه به نام غیر معبود کشته باشند و حیوان حلال گوشتی که خفه شده و با ضربه چوب مرده و یا این که از بلندی افتاده و به ضرب شاخ مرده باشد و یا این که آنچه درنده از آن خورده باشد . . . 


ــ از تو می پرسند چه چیزی برای آن ها حلال گردیده میباشد . بگو چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده و نیز صید حیوان ها شکارگر که شما به تیتر مربیان سگهای شکاری آنچه آنان برای شما گرفته و نگه داشته اند بخورید و اسم پروردگار را بر آن ببرید . . . 


احکام 

مربوط به چرم در منابع دینی معمولا در چیره احکام صید و ذباحه و عصمت و صلاة مطرح گردیده می باشد که به بعضا از آنها اشاره می شود: 

ــ‌ نماز تلاوت بر روی پوست تمام حیوان‌ها حلال گوشت در صورت تزکیه (پاک کردن اجزای حیوان و حلال کردن و تناول کردن گوشت آن) درست می باشد . 


ــ تلاوت نماز با جامه چرم فرآوری گردیده که به روش اسلامی ذبح گردیده باشد صحیح می‌باشد . 


ــ به کار گیری از پوست حیوان ها حرام گوشت و نجس چه بسا درصورتی که تزکیه گردیده باشد جایز نمی‌باشد . 


ــ استفاده از پوست حیوان ها غیر نجس حرام گوشت مانند روباه و شیر در رخ پاک کردن و به شرط دباغی شدن در همگی ی کارها به غیر از نماز جایز میباشد . 


ــ 

استعمال از پوست مردار حلال گوشت چه بسا در چهره دباغی شدن نیز نجس می‌باشد (این مبحث شامل تولید ها چرمی وارد شده از کشورهای غیر مسلمان می شود که به کار گیری ازآنها از لحاظ دینی جایز نیست) 

کیف اداری راه های مطمئن شدن از تزکیه حیوان عبارتنداز: در بازار مسلمان ها بودن و در دست مسلمان بودن 

ــ از دیدگاه بیشتر فقه ها در صورتی که راجع به پاک کردن حیوانی تردید وجود داشت، اصل را بر عدم پاک کردن بایستی قرار داد . 




در موزه ی طوپقاپی سرای ترکیه چندین کفش معمولی چرمی وجود داراست که منسوب به نبی اسلام است، و در برخی منابع ذکر گردیده که سجاده و بالش پیامبر(ص) از چرم و پوست بوده می‌باشد . 


پیامهای میان پیامبر و قبایل بر پوست نوشته می شده میباشد . 


  • ۹۷/۰۱/۲۰
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی