charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

تعریف چرم به زبان ساده و چند نکته ساده از مراحل تولید چرم

در مقاله های قبل در مورد مراحل تولید چرم مطالبی بیان شد در این مقاله سعی داریم تعریف چرم به زبان ساده داشته باشیم چند نکته ساده از مراحل تولید چرم و روشهای دباغی چرم را بیان نماییم.با ما همراه باشید...

[caption id="attachment_3376" align="alignnone" width="800"]تعریف چرم به زبان ساده و چند نکته ساده از مراحل تولید چرم تعریف چرم به زبان ساده و چند نکته ساده از مراحل تولید چرم[/caption]

چرم چیست؟

چرم محصولی است که از فرآیند دباغی پوست خام حیوانات به دست می‌آید. این فرآیند به پوست دوام و انعطاف بیش‌تری می‌بخشد. برای تولید چرم معمولاً از پوست گاو استفاده می‌شود. اما در برخی موارد، پوست حیواناتی همچون بز، بوفالو و حتی شتر نیز دباغی شده و به چرم تبدیل می‌گردند.

دباغی:

دباغی فرآیندی شیمیایی است که طی آن لایه‌ی پروتئینی متشکل ازگوشت و چربی و مواد فاسد شدنی پنهان در زیر پوست دچار تغییراتی اساسی شده و از بین می‌روند. با از بین رفتن لایه‌ی پروتئینی، پوست خامی به دست می‌آید که هنوز آماده‌ی تبدیل شدن به چرم نیست. پوست خام در ابتدای فرآیند دباغی، نمک زدایی شده و پیش از آن که به مدت ۶ تا ۴۸ ساعت در آب غوطه‌ور شود، تمام موهای آن زدوده می‌گردد.

 

ساخت چرم

لازم است بدانید که تمام بخش‌های پوست حیوانات را نمی‌توان دباغی کرد و به چرم تبدیل نمود. بنابراین، چرم ساخته شده از قسمت‌های مختلف بدن جانوران دارای ویژگی‌های متفاوتی است. به عنوان مثال، چرمی که از پوست بخش‌های زیرین حیوانات به دست می‌آید با چرم حاصل از پوست ناحیه‌ی شکم و شانه‌ی حیوان متفاوت است.

برای به دست آوردن چرم‌هایی با ضخامت‌های گوناگون می‌توان قبل یا پس از دباغی، پوست خام را به لایه‌های مختلفی تقسیم نمود. سایر فرآیندهای تولید نیز تا حدود زیادی بر کیفیت چرم تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از افراد عاشق چرم بوده و همیشه به دنبال کالاهای ساخته شده از چرم واقعی هستند. با این وجود، اگر از آن‌ها بپرسید که چرم چیست، تنها پاسخ خواهند داد، محصولی است که از پوست حیوانات به دست می‌آید. البته این تعریف درست است اما بسیار ساده است. به عنوان مثال اغلب علاقمندان به چرم اصل نمی‌داننند که ضخامت چرم برای هر مساحتی، نباید بیش از ۰٫۱۵ میلی متر باشد.

انواع چرم بر اساس نوع دباغی

[caption id="attachment_3377" align="alignnone" width="800"]تعریف چرم به زبان ساده و چند نکته ساده از مراحل تولید چرم تعریف چرم به زبان ساده و چند نکته ساده از مراحل تولید چرم[/caption]

انواع چرم براساس فرآیند تولید آن متفاوت بوده و می‌توان از آن جمله به موارد زیر اشاره کرد:

  • چرم دباغی شده با مواد روغنی: این چرم، سبک و قابل شستشو بوده و با استفاده از امولسیون مواد روغنی که اغلب از عصاره‌ی به دست آمده از مغز حیوانات به دست می‌آیند، تولید می‌شود.

 

  • چرم دباغی شده با مواد گیاهی: این چرم بسیار انعطاف پذیر و ظریف بوده و نیاز به رسیدگی زیادی دارد. این نوع چرم در صورت خیس شدن ممکن است سخت و شکننده شده یا به اصطلاح آب برود. برای تولید این چرم از عصاره‌ی سبزیجات، میوه‌ها، پوست درختان، ریشه‌ها و سایر عصاره‌های گیاهی استفاده می‌گردد.

 

 

 

  • چرم گوسفندی: این نوع چرم دارای ویژگی جذب بالای آب بوده و با استفاده از موادی روغنی ساخته می‌شود که اکسید شده و آلدئیدها را تولید می‌کنند.

 

  • چرم دباغی شده با محلول کروم: در صورت تماس با آب، بافت و شکل این نوع چرم می‌تواند دچار تغییراتی اساسی شود. در فرآیند تولید این چرم از سولفات کروم و سایر نمک‌های کرومیوم استفاده می‌شود.

 

 

  • چرم دباغی نشده: این چرم محصول نهایی پوست حیوانات است و برای تولید آن با استفاده از ساده‌ترین روش‌ها پوست را تمیز می‌کنند تا لایه‌ای نازک حاصل گردد، سپس آن را برای مدتی می‌خیسانند. پس از آن چرم را پهن می‌کنند تا خشک شود. این چرم معمولاً خشک و شکننده بوده و به عنوان چرم اصل شناخته نمی‌شود.

دیگر انواع چرم عبارتند از: چرم دباغی شده با زاج سفید، چرم دباغی شده با گل سرخ، چرم دباغی شده با آلدئید و چرم دباغی شده با فرمالدئید.

 

امروزه، چرم به شکل قابل توجهی در دنیای مد و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرم در ساخت انواع گوناگون لوازم جانبی از جمله مبلمان و لوازم منزل و روکش صندلی اتومبیل به کار می‌رود. همچنین، این ماده‌ی زیبا با طرح و رنگی متنوع به صورت گسترده‌ای در تولید کیف چرم و کفش به کار گرفته می‌شود. کمربند چرم ، بند ساعت و بسیاری از اکسسوری چرم دیگر از جمله محصولاتی هستند که بین عموم مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند.

  • ۹۷/۰۴/۱۲
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی