charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

در این مقاله سعی داریم در مورد روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر صحبت کنیم تا در پایان این مطلب بتوانید شیوه های مراقبت از چرم نبوک و جیر را به خوبی فرا بگیرید.

در مقاله‎های «آشنایی با انواع چرم طبیعی و چرم مصنوعی و راههای شناخت آن ها از یکدیگر» و «آیا انواع چرم نبوک، اشبالت و جیر یکسان‌اند؟» به صورت مختصر توضیح دادیم که پوست بدن حیوانات دارای لایه‎های مختلفی است و پس از به کار گیری روش‎های گوناگون دباغی به صورت چرم طبیعی، چرم فول گرین، چرم تاپ گرین یا جیر و نبوک عرضه می شود. این چرم ها برای دوخت انواع پوشاک، کیف چرم طبیعی از قبیل کیف دستی، کیف پول، کیف اداری ، کیف دوشی و مدل های مختلف اکسسوری چرم به کار می روند

چرم‎ها با توجه به نوع پرداخت نهایی هم طبقه بندی شده و هر یک متناسب با جنس و استایل محصول مورد نظر، استفاده می شوند. چرم پرداخت نشده دارای ظاهری کاملاً طبیعی بوده و انعطاف پذیر و نرم است. این چرم در صورت لزوم، با مواد مخصوصی رنگ می‎شود. این رنگ‎ها در تار و پود چرم نفوذ می کند اما شکل ظاهری چرم محفوظ می‎ماند.

از طرف دیگر، چرم پرداخت شده دارای ظاهری منسجم‎تر بوده و ویژگی‎های طبیعی آن کم‎تر مشهود است. این چرم، بادوام‎تر از چرم پرداخت نشده بوده و با مواد گوناگونی پوشیده می‎شود. چرم پرداخت شده می‎تواند با انوع پاک کننده تمیز شده و واکس بخورد. اما، چرم پرداخت نشده به دلیل تخلخل بالا و منافذ زیادی که دارد از این ویژگی مستثنا است. جیر و نبوک، دو نمونه از معروف‎ترین انواع چرم پرداخت نشده اند که نیازمند رسیدگی و مراقبت های ویژه ای هستند و دوام، ماندگاری و زیبایی دائمی آنها با نحوه انجام این مراقبت ها رابطه مستقیم دارد.

توضیح مختصر دو مورد چرم نبوک و جیر

برای تولید چرم نبوک، سطح چرم تاپ گرین در مراحل پیرایش، سنباده خورده و نرم و مخملین شده  و سپس، با لایه‎ی نازکی از رنگ آنیلینی پوشیده می شود. محصول تولید شده همان چرم نبوک است.

وجود لایه‎ی شفاف رنگ آنیلینی در دوام این چرم موثر بوده و لایه‎ی محافظی را ایجاد می‎کند. به صورت کلی در مورد نگه داری از نبوک، نکته مهم این است که مراقب باشید تا سطح مخملی و نرم آن صاف و خشک نشود.

لایه‎ی ایجاد شده بر روی نبوک آن چنان ظریف است که به هیچ عنوان قابل تشخیص نبوده و تمام ویژگی‎های طبیعی آن محفوظ می‎ماند. همان طور که گفته شد، وظیفه‎ی لایه‎ی ایجاد شده این است که از نبوک مراقبت کند و شکلی یکنواخت‎تر و تمیزتر را ایجاد نماید. نبوک پیش از استفاده در تولید، شاید به نوعی تداعی کننده‎ سبکی سنتی و روستایی بوده و دارای زیبایی خاص و منحصر به فرد است.

جیر و نبوک اما دارای تفاوت‎های اندکی هستند. برای تولید جیر، لایه‎ای از چرم استفاده می شود که به بافت‎های گوشتی داخلی نزدیک‎تر باشد. لایه‎ی به کار رفته در ساخت جیر به خوبی تمیز شده و سنباده می‎خورد. حاصل این روند، ماده‎ای است که از نبوک هم لطیف‎تر بوده و دارای انعطاف پذیری فوق العاده و رنگ‎هایی با دوام است. ساختار جیر به گونه‎ای است که غالباً از آن در مکان‎های خشک و سرپوشیده استفاده می‎کنند. از آن جا که جیر دارای بافت بسیار ظریفی است، نمی‎تواند به اندازه‎ی نبوک در مقابل سرما از شما محافظت نماید. به علاوه، با توجه به ویژگی‎ها و منافذ بسیار زیاد موجود در جیر، این ماده دارای خاصیت جذب بالایی بوده و بسیار لکه پذیر است.

چند نکته عمومی در مراقبت از نبوک و جیر

می توان گفت که جیر و نبوک دارای تفاوت‎ های عمده‎ ای نیستند. در مورد نبوک به صورت کلی لازم است توجه داشته باشید که سطح مخملی آن فشرده، صاف و خشک نشود. اما سطح جیر کمی نرم‎تر بوده و پرزهای آن بلندتر هستند. این پرزهای بلند، ممکن است که در جهات مختلف حالت گرفته و به همان شکل باقی بمانند. این مشکل را می‎توان با برس زدن در جهت درست به کمک یک برس نرم برطرف نمود. دقت داشته باشید اگر پرزهای جیر در جهت نادرستی برس بخورند، ظاهر و حالتی زبر و ناخوشایند خواهد یافت. به همین دلیل هم بهتر است به جهت صحیح قرار گیری پرزها دقت نموده و در همان راستا برس بزنید. در این صورت، بافت نرم و لطیف جیر به همان حالت نخستین خود باز می‎گردد.

چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر

برای تمیز کردن جیر و نبوک، ابتدا لازم است که سطح آن را با کمک قطعه‎ای پارچه‎ی تمیز، پاک کنید. پیشنهاد می‎کنیم که پارچه‎ی خود را اندکی مرطوب کنید تا گرد و خاک و آلودگی‎ها به خوبی از سطح آن زدوده شوند. اگر سطح جیر و یا نبوک شما لکه ای با ذات خیس داشته باشد، بهتر است مقداری جوش شیرین یا آرد ذرت را روی محل لک پاشیده و چند ساعت منتظر بمانید. اگر پس از گذشت چند ساعت، ماده‎ی پودری پاشیده شده بر سطح جیر یا نبوک، تغییر رنگ داده و زرد شد، معلوم می‎شود که مقداری از آلودگی را به خود جذب کرده است. حال، زمان آن است که با کمک یک برس نرم، بقایای جوش شیرین و آرد ذرت را تمیز کنید. این روند را تا جایی ادامه دهید که لکه‎ی ایجاد شده کاملاً ناپدید گردد. در صورت حاصل نشدن نتیجه‎ی مطلوب، بهتر است از مواد پاک کننده‎ی مخصوص جیر و نبوک موجود در بازار استفاده نموده یا در صورت لزوم به فردی متخصص مراجعه کنید.

چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر

ایجاد پوشش محافظ یعنی نگهداری اساسی:

جیر و نبوک در مقایسه با دیگر انواع چرم از محافظت کم‎تری برخوردار هستند. به همین دلیل، بهتر است که برای مراقبت از آن‎ها از مواد محافظت کننده بهره بگیریم. همان طور که پیش‎تر ذکر شد، برای انجام این کار می‎توانید مواد پاک کننده‎ی تخصصی جیر و نبوک را تهیه نموده و از آن‎ها استفاده کنید. این مواد در برخی موارد، از ساختار روغنی بسیار غنی تشکیل شده‎اند و می‎توانند با حفظ بافت نرم و لطیف جیر و نبوک به داخل منافذ آن نفوذ کرده و لایه‎ی محافظی را ایجاد نمایند. مواد مذکور، اغلب به صورت اسپری در دسترس هستند. بعضی از اسپری‎های مخصوص جیر و نبوک دارای مواد و ترکیبات سیلیکونی بوده و جیر یا نبوک را ضد آب می‎کنند. برای حصول نتیجه‎ی بهتر، لازم است ابتدا این مواد را بر روی سطوح داخلی جیر یا نبوک امتحان کرده و سپس بر سطح آن استفاده نمائید. اسپری‎های حاوی مواد سیلیکونی غالباً تنها مختص جیر و نبوک بوده و بر روی دیگر انواع چرم تاثیر معکوس خواهند داشت. بنابراین، بهتر است در این مورد از توصیه‎های کارشناسی تولید کننده محصول و یا دفترچه و تگ محصول استفاده کنید.

علاوه بر این‎ها، لازم است جیر یا نبوک را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید و در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید، در مکانی خشک و خنک نگه داری کنید. از آن جا که الیاف تشکیل دهنده‎ی جیر و نبوک دارای استحکام و در هم تنیدگی کم‎تری هستند، لایه‎ی رنگی به طور کامل به الیاف نمی‎چسبد. بنابراین، در مقایسه با باقی انواع چرم، رنگ آن‎ها ساده‎تر سائیده می‎گردد. در صورت بروز چنین اتفاقی، کافی است آن را به دست یک صنعت‎گر متخصص بسپارید تا دوباره لایه‎ی رنگی را ترمیم نماید. لازم است بدانید که جیر و نبوک در هنگام مصرف و یا در صورت عدم استفاده، ذرات غبار و آلودگی هوا را به خود جذب می‎کنند. بنابراین، بهتر است آن‎ها را داخل پوششی پارچه ‎ای قرار داده و نگه داری نمائید تا از این آلودگی‎ها در امان بمانند.

و کلام آخر

از آن جا که جیر و نبوک نیازی به واکس خوردن ندارند، در مقایسه با سایر چرم ها رسیدگی به آن‎ها ساده‎تر است. در صورتی که از جیر و نبوک به خوبی استفاده کنید و مراقبت‎های لازم را انجام دهید، می‎توانید از زیبایی همیشگی و شیک بودن بی‎نظیر آن بهره‎ مند گردید

  • ۹۷/۰۴/۲۸
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی