charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

چرم سازی از نمونه کار ها و صنایعی به شمار می رود که قدمت دیرینی در ایران دارد،مطالعات و آنالیز های انجام گردیده نشان می دهد،خرید و فروش چرم پس از یورش مغولان به ایران،از رونق اکثری برخوردار بوده می‌باشد . 


اسنادی که از متن های خواجه رشید الدین فضل و ادب الله به جای مانده،موید این واقعیت است که شهر های تبریز و شیراز در دوره نام برده به عنوان مرکز ها بیشتر چرم سازی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفته اند و ولی صدها سال آن‌گاه و در بازه حکومت قاجارها،همدان به تیتر قطب برجسته چرم سازی در جمهوری اسلامی ایران مطرح و شهره می شود . 


اما تبریز هم از نمونه شهرهایی به شمار می رود که در مورد تولید چرم،بسیار حاذق بوده و در اصل نخستین کارخانه چرم سازی(بصورت نصفه صنعتی)برای نخستین توشه در کشور ایران در سال ۱۳۰۸ هجری خورشیدی در همین شهر احداث و راه اندازی گردیده میباشد . 


آنچنان که گزارش ها و کتاب ها تاریخی به جای باقیمانده نشان می دهد،چرم یک عدد از اکثر محصولاتی به شمار می رفته که در دوارن قاجار به کشورهایی همچون هند ، عثمانی(ترکیه امروزی) و روسیه صادر می گردیده است . 


سه سال آن گاه در شهر همدان هم کارخانه چرم سازی با بهره گیری از تجهیزات و ادوات پیشرفته سرگرم به کار می شود و به تدریج هر آنچه می گذرد بر تعدد و تکثر این کارخانه ها افزوده می شود . 


آنچنان که شواهد و قرائن نشان می دهد،عموما کشورهایی در صنعت چرم سازی قوی هستند که دامداری به عنوان یک عدد از پیشه های شایع در آنها رایج بوده است ، چون صنعت چرم با میدان دامداری قرابت و تنیدگی اکثری دارد . 


  • ۹۷/۰۷/۰۸
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی