charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم ابتدا به چند نکته در مورد صنعت چرم بپردازیم و در ادامه بیشتر در مورد انواع چرم حیوانی از جمله چرم شتر صحبت کنیم. چرم ، کالایی است که از دباغی کردن پوست حیوانات مختلف از جمله گاو، شتر و گوسفند به دست می‌آید. دباغی فرآیندی است که طی آن پوست از جنسی طبیعی با قابلیت فساد پذیری به جنسی مصنوعی با دوام و غیر قابل فساد برای استفاده در تولید انواع کیف چرم ، پوشاک، مبلمان، لوازم خودرو و سایر اقلام تبدیل می‌شود. این صنعت تاریخی از گذشته‌ی دور از ترکیب چوب و چرم وسایل و محصولاتی بدیع و فناورانه تولید می‌شده است. در عین حال نکته قابل توجه این‌جاست که بین صنعت چرم و صنعت خز تمایز مهمی وجود دارد. مواد خامی که در هر کدام از این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان دهنده این تمایز است. در تولید مرغوب ترین چرم مواد خامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در واقع همان پوست است، از صنعت تولید گوشت به دست می‌آید و در واقع محصول فرعی فرآیند تولید گوشت است و به همین دلیل گوشت اینجا ارزش بیشتری نسبت به چرم پیدا می‌کند. اما در تولید خز در واقع این گوشت است که در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد، این بدان معنا است که در تولید خز، حیوانات را به خاطر استفاده از پشم‌شان جهت تولید خز کشتار می‌کنند و در کنار آن از گوشت آن‌ها هم جهت تأمین نیازهای گوشتی بهره می‌برند، اما هدف اصلی در اینجا نه گوشت که خز است. زمانی که حیوانات تاکسیدرمی می‌شوند به راحتی می‌توان از پوست آن‌ها استفاده کرد هر چند که نباید این نکته را فراموش کرد که تاکسیدرمی بیشتر برای استفاده از سر و گردن و پشت حیوانات تاکسیدرمی شده صورت می‌گیرد. پوست حیوانات به دلیل چسبندگی‌شان در صنایع تولید چسب و هم چنین تولید ژلاتین مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید چرم صنعت پر سودی است و از طرق مختلف می‌توان آن را تهیه کرد.

[caption id="attachment_3305" align="alignnone" width="800"] آیا در صنعت چرم ، چرم شتر مرغوب ترین چرم هاست؟[/caption]

انواع چرم حیوانی

به چرمی که از پوست حیوانات نظیر گوسفند، بز، گاو، شتر به دست می‌آید، چرم حیوانی می‌گویند.

چرم گوسفند چرم زیبا، مقرون به صرفه و با کیفیت و دوامی است، بسیار پر سود است و به لحاظ ریالی ارزش فراوانی دارد.

چرم گاو بسیار مقاوم و محکم است. این چرم بسیار سنگین تر از چرم بزی‌ست و از سنگین‌ترین چرم‌هاست. سطح این چرم نرم، ظریف، درخشنده و انعطاف پذیر است و به خاطر فرم پذیری ذاتی‌اش برای پوشاک بسیار مناسب است. تولید چرم گاو از زمان‌های بسیار دور به روش‌های سنتی مرسوم بوده است، امروزه هم در کنار روش‌های مدرن، روش‌های سنتی همچنان وجود دارد.

چرم بز به دلیل داشتن لانولین، نرم‌تر، کشسان‌تر و در نتیجه با دوام‌تر ازچرم گاو است. این چرم حالت استریچ دارد و در برابر نفوذ آب مقاوم است، بسیار گرم است و قابلیت تنفس دارد و به همین علت برای تولید

پوشیدنی‌ها مناسب است.

[caption id="attachment_3306" align="alignnone" width="800"] آیا در صنعت چرم ، چرم شتر مرغوب ترین چرم هاست؟[/caption]

چرم شتر که مرغوب ترین چرم حیوانی به حساب می آید به داشتن خاصیت کشسانی بالا و استحکام شناخته می شود. این چرم بادوام و نرم است و استقبال جهانی از آن روز به روز در حال افزایش است. چرم شتر به طور طبیعی بسیار با دوام‌تر، انعطاف پذیرتر و مقاوم‌تر از چرم گاو است و الیافی تا ده برابر متراکم‌تر دارد. به طور کلی چرم شتر برای دوخت انواع کیف، کفش، جاکارتی، جاکلیدی و ... مناسب می‌باشند. همچنین به خاطر مقاومت توام با استحکام دارای کاربردهایی در برخی صنایع است. در ادامه به صورت مختصر درباره انواع چرم شتر می خوانید:

این نوع چرم از فرآیند دباغی بر روی پوست گردن شتر تولید می شود و راه تشخیص این چرم وجود خطوط موازی می باشد.

اشبالت از لایه های زیرین چرم های اصطلاحا سنگین تولید می شود که د ردو حالت ساده و یا دارای طرح جهت مصرف تولید می شود.

این چرم از پرداخت سطوح و ظاهر چرم در انتهای پروسه دباغی تولید می شود. چرم هورس ضد آب به دلیل کیفیت و کارایی، مرغوب ترین چرم شتری محسوب می شود به همین سبب صادرات بالایی در صنعت چرم را به خود اختصاص می دهد. نرمی و رخ زیبای این چرم علاقمندان و مشتریان بالقوه زیادی را به خود جلب کرده است.

سطح صاف و یکدست و براق از ویژگی های چرم شتر لاگوانا می باشد. راه تشخیص این چرم از نمونه چرم گاو وجود دانه های بسیار ریز در سطح چرم شتر است.

به سبب قابلیت های بی نظیر چرم شتر، این محصول برای تولید انواع کیف چرم و کفش و پوشاک مناسب است و ویژگی های متمایز این چرم موجب گسترش روزافزون تولیدات چرم شتر در تمامی زمینه ها است. اگر تمایل دارید با محصولات چرم طبیعی متفاوت و منحصر به فرد باشید، برای خرید محصولات تولیدی با چرم شتر درنگ نکنید.

 

  • ۹۷/۰۳/۰۳
  • charmsara charmsara

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی